30 knäböj i utbytte mot en tunnelbanebiljett!!!!

Hur skulle du kunna uppmuntra medborgarna i din stad att träna mer ? Kanske genom att bygga fler cykelbanor eller bygga utegym?
I Ryssland, vid Vystavochnaya tågstation finns det nu maskiner som accepterar en kort träning som en form av betalning till en tunnelbanebiljett. 

Så i stället för att behöva köpa en biljett, så har medborgarna möjligheten att göra 30 knäböj framför en biljettmaskin för att betala sin biljett.

Videon nedan visar hur biljettmaskinen fungerar, samt tåg pendlarna i handling. 

FacebookTwitterLinkedInWhatsAppGoogle GmailEmail

Veckans grönsak går till…….LÖKEN!!

lök
Lök är en otrolig bra sätt att piffa upp en annars tråkigt dieträtt. Kitti älskar att äta stekt lök vid sidan om av kött eller kyckling. Han brukar steka den för att löken ska få en mjuk konsistens.

Löken innehåller en mängd antioxidanter och proteiner, bland annat den viktiga antioxidanten quercetin.

NÄRINGSVÄRDE PER 100G
Energi163 kJEnergi39 kcal

  • Protein 1 g

  • Fett 0,1 g

  • Mättade fettsyror 0 g

  • Kolhydrater 7 g

  • Fibrer 2 g

  • C-vitamin 8 mg

  • D-vitamin 0 mcg

  • Folat 20 mcg

  • Järn 0,2 mg

  • Zink 0,1 mg

  • Kalcium 31 mg

FacebookTwitterLinkedInWhatsAppGoogle GmailEmail

Vilket är bäst, svart eller grönt te i samband med träning?

Grönt te är väldigt bra att dricka i samband med träning eftersom att den stimulerar viktminskning. Grönt te ökar ämnesomsättningen med upp till fyra procent, enligt schweiziska forskare. Studier har också visat att personer som druckit grönt te bränner 17% fler kalorier vid träning. Därav har många kosttillskott tillsatt grönt te i sina produkter för att få den effekt som grönt te ger.   Andra fördelar som grönt te ger är att den skyddar mot cancer, sänker kolesterolhalten och skyddar mot alzheimer.   Svart te är också bra att dricka då även den har sina fördelar: Skyddar mot cancer, är bra för hjärtat, renar kroppen och stärker immunförsvaret.

Grönt te är väldigt bra att dricka i samband med träning eftersom att den stimulerar viktminskning. Grönt te ökar ämnesomsättningen med upp till fyra procent, enligt schweiziska forskare. Studier har också visat att personer som druckit grönt te bränner 17% fler kalorier vid träning. Därav har många kosttillskott tillsatt grönt te i sina produkter för att få den effekt som grönt te ger. 

Andra fördelar som grönt te ger är att den skyddar mot cancer, sänker kolesterolhalten och skyddar mot alzheimer. 

Svart te är också bra att dricka då även den har sina fördelar: Skyddar mot cancer, är bra för hjärtat, renar kroppen och stärker immunförsvaret.

 

FacebookTwitterLinkedInWhatsAppGoogle GmailEmail

Kaffe i samband med träning

Kaffe

Förbättrar cirkualtionen
Enligt en japansk forskning så visade det sig att koffein ger bättre blodcirkulation vilket gynnar träningen eftersom att muskler behöver syre. 

Bättre minne
En studie gjord på Johns Hopkins Universitetet visade att koffein hjälper till att få bättre minne upp till 24 timmar efter att ha konsumerat det. Man utförde studien genom att ge två grupper människor antingen 200 mg koffein eller en placebo, fem minuter efter att ha studerat en bunt bilder.
Nästa dag bads båda grupperna att minnas bilderna som dem hade sett dagen innan, och för gruppen som hade konsumerat kaffe gick det betydligt bättre än för gruppen som hade fått placebo. 

Bevara muskler
I en forskning gjord på Coventry Universitetet fann man att koffein hjälpte att kompensera förlusten av muskelstyrka som sker med åldrandet. De skyddande effekterna sågs i både membranet, dem primära musklerna som används för andning, liksom skelettmuskulatur.
Resultatet visar att med måtta, kan koffein hjälpa till att bevara kondition och minska risken för åldersrelaterade skador.

Mer muskelbränsle
En ny studie som publicerades i Journal of Applied Physiology fann att lite koffein efter träning också kan vara fördelaktigt. Forskningen visade att jämfört med att enbart konsumera kolhydrater efter träningen, gav en kombination av koffein och kolhydrater en ökning med 66% av glykogen i musklerna, 4 timmar efter en intensiv glykogen nedbrytande övning. Glykogen, är den formen av kolhydrater som blir lagrade i muskler och fungerar som en energi under träning, för att kunna utföra tunga lyft och uthållighets relaterade övningar.

Mindre smärta
Forskare vid University of Illinois fann att om man konsumerade 2-3 koppar kaffe en timme före en 30-minuters högintensiv träningspass så reducerades muskelsmärtan under träningspasset. 

Koffein kan alltså hjälpa dig att pusha dig lite hårdare under styrketräningspass och konditionspass, vilket resulterar i mer muskelstyrka och / eller bättre uthållighet.

Coffee before workout Kaffe före träning Lyftmer

 

FacebookTwitterLinkedInWhatsAppGoogle GmailEmail

När är det bästa tidpunkten för att träna kardio? Hur länge och hur intensivt ska man köra för att bränna fett utan att förlora muskelmassa?

Kardio När är det bästa tidpunkten för att träna kardio? Hur länge och hur intensivt ska man köra för att bränna fett utan att förlora muskelmassa?

När är det bästa tidpunkten för att träna kardio? 
Den optimala tiden att träna kardio är direkt efter styrketräningen.

Hur länge och hur intensivt ska man köra för att bränna fett utan att förlora muskelmassa?
Detta är individuellt men runt 20 minuter medelintensiv träning. 

När är det bästa tidpunkten för att träna kardio? Hur länge och hur intensivt ska man köra för att bränna fett utan att förlora muskelmassa?

Enligt forskarna Gabriel Wilson, M.S., och Jacob Wilson, Ph.D. anser att kardio på tom mage eller kardio på morgonen kan vara muskelnedbrytande, om du nu ändå skulle bränna mer fett riskerar du att förlora förvärvad muskelmasssa eftersom att kroppen använder muskler som energikälla. Detta kan även leda till snabbare muskeltrötthet och utmattning.
Enligt forskarna så är den optimala tiden att träna kardio direkt efter styrketräningen. Förslagsvis 20 minuter medelintensiv träning. Om du kör medelintensiv träning direkt efter styrketräningen så kan du förbättra förbränningen. Förhoppningsvis innebär det att kroppen använder hellre energireserver i fettvävnaden istället för muskelvävnaden som bränsle. 
Man brukar säga att man ska eftersträva efter ett tempo där du ska kunna föra en konversation med personen du tränar med. 

FOR-US-WHO-LOVE-CYCLING-MORE-THEN-RUNNING-ON-THE-GYM LYFTMER RUNNING MOTIVATION

 

FacebookTwitterLinkedInWhatsAppGoogle GmailEmail