Kaffe i samband med träning

Kaffe

Förbättrar cirkualtionen
Enligt en japansk forskning så visade det sig att koffein ger bättre blodcirkulation vilket gynnar träningen eftersom att muskler behöver syre. 

Bättre minne
En studie gjord på Johns Hopkins Universitetet visade att koffein hjälper till att få bättre minne upp till 24 timmar efter att ha konsumerat det. Man utförde studien genom att ge två grupper människor antingen 200 mg koffein eller en placebo, fem minuter efter att ha studerat en bunt bilder.
Nästa dag bads båda grupperna att minnas bilderna som dem hade sett dagen innan, och för gruppen som hade konsumerat kaffe gick det betydligt bättre än för gruppen som hade fått placebo. 

Bevara muskler
I en forskning gjord på Coventry Universitetet fann man att koffein hjälpte att kompensera förlusten av muskelstyrka som sker med åldrandet. De skyddande effekterna sågs i både membranet, dem primära musklerna som används för andning, liksom skelettmuskulatur.
Resultatet visar att med måtta, kan koffein hjälpa till att bevara kondition och minska risken för åldersrelaterade skador.

Mer muskelbränsle
En ny studie som publicerades i Journal of Applied Physiology fann att lite koffein efter träning också kan vara fördelaktigt. Forskningen visade att jämfört med att enbart konsumera kolhydrater efter träningen, gav en kombination av koffein och kolhydrater en ökning med 66% av glykogen i musklerna, 4 timmar efter en intensiv glykogen nedbrytande övning. Glykogen, är den formen av kolhydrater som blir lagrade i muskler och fungerar som en energi under träning, för att kunna utföra tunga lyft och uthållighets relaterade övningar.

Mindre smärta
Forskare vid University of Illinois fann att om man konsumerade 2-3 koppar kaffe en timme före en 30-minuters högintensiv träningspass så reducerades muskelsmärtan under träningspasset. 

Koffein kan alltså hjälpa dig att pusha dig lite hårdare under styrketräningspass och konditionspass, vilket resulterar i mer muskelstyrka och / eller bättre uthållighet.

Coffee before workout Kaffe före träning Lyftmer

 

4 Likes
FacebookTwitterLinkedInWhatsAppGoogle GmailEmail

2 åsikt på “Kaffe i samband med träning

Kommentera

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Följande HTML-taggar och attribut är tillåtna: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <strike> <strong>